37     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Kwadrat Delta



Natalia "Lady" Krzyżaniak


Ani się obejrzeć a tu już mamy maj, popularnie nazywany "miesiącem zdających" (trzymamy kciuki za wszystkich maturzystów na egzaminach ustnych :). W tym miesiącu nasz kącik obchodzi bardzo mały(ale zawsze :P) jubileusz - świętujemy(tak tak, nasz Redaktor Naczelny nie szczędził funduszy na trunki :D) dziesiąte wydanie Star Treka w zinie. Oczywiście "małolatowi" życzymy jeszcze wielu wydań, a tymczasem zapraszam do lektury jubileuszowej "dziesiątki".



Zgodnie z zapowiedziami dziś rzucimy okiem na pozostałe rasy zamieszkujące Kwadrant Delta - ze względu na ilość materiału, jaki byście mieli do przeczytania na raz, zostały wcześniej pominięte i dziś zostaną dodane do już przez Was poznanych. Na tym przeglądzie definitywnie kończymy przygodę z serią Voyager.

Spis będzie oczywiście alfabetyczny, a jedynymi wyjątkami będą tak zwane gatunki sprzężone, czyli te, które przykładowo prowadza ze sobą wojnę lub są w jakiś inny sposób powiązane - te będą opisywane razem. Zaczynamy:

Konsul Tak Tak
#
gatunek 116 - obdarzony niesamowitymi zdolnościami lingwistycznymi. Jego przedstawiciele niemal w kilka sekund potrafią nauczyć się mowy innych obcych. Zasymilowani przez Borga po wiekach nieudanych prób - ocalało niecałe 20000. Konflikt Wspólnoty z Gatunkiem 8472 dawał nadzieję na odbudowę ich rasy, jednak gdy po zwycięstwie Borga(przy pomocy Voyagera) 8472 wycofali się do płynnej materii, Kolektyw ponownie zaczął asymilować 116. Do tego gatunku należał Arthuris, który chciał zwabić załogę Voyagera i oddać w ręce Borga. Statki rasy Arthurisa są wyposażone w napęd strumieniowy(slipstream drive), znacznie szybszy od zwykłej warp;

gatunek 6339 - rasa humanoidalna zdolna do podróży warp. W ciągu czterech lat(2371-2375) Wspólnota zasymilowała 11 miliardów osobników. 6339 stworzyli wirusa, który pierwotnie miał zaatakować człony(które po części są nadal żywymi organizmami), ale zmutował się i zaatakował Vinculum sześcianu Borga, który wcielił do Kolektywu nosicieli patogenu. Zainfekowane Vinculum miało posłużyć do zarażenia kolejnych jednostek Borga;

A

Akritirianie - niezbyt sympatyczni. Na podstawie "wątpliwych" dowodów oskarżają, a potem skazują na dożywotnie więzienie dwóch członków załogi Voyagera(Paris i Kim). Ich więzienia znajdują się w przestrzeni kosmicznej, by udaremnić jakiekolwiek próby ucieczki. Jakby tego było mało, każdemu więźniowi implantują wszczep, który manipuluje systemem nerwowym skazańców. W wyniku działania tych urządzeń osadzeni stają się bardzo agresywni wobec siebie i mordy(zwłaszcza słabszych) są na porządku dziennym, bo jedne usta mniej to jedna miska pożywienia więcej - to prosty i tani sposób rozwiązania problemu przepełnienia więzień;

B

Baneanie - ich technologia stoi na wysokim poziomie, są przyjaźni względem obcych. Jedynym wyjątkiem jest rasa Numiri, z którą Baneanie prowadzą od wielu lat wojnę, mimo że kiedyś żyli razem na tej samej planecie(obecnie żyją na niej Baneanie). Stylem życia Baneanie przypominają ludzi z XX-ego wieku. W Ich społeczeństwie popularne są ... papierosy. Wykonywaną dotychczas za zabicie karę śmierci zamienili, na skazanie mordercy na dożywotnie oglądanie momentu zabójstwa oczyma ofiary - mają możliwość pobrania engramów pamięci od denata i użycia ich jako niepodważalnych dowodów w procesie, by następnie wszczepić je do mózgu zabójcy. Numiri z kolei są w pewnym sensie ksenofobami i bardzo nieufnie traktują obcych. Wykorzystują szpiegów by być na bieżąco z nowymi technologiami Banean. Mocną stroną ich okrętów są samoregenerujące się osłony;

Ba'Neth - zwani przez rasę Kesat mitycznym "ludem cienia". Mają obsesję na punkcie pozostania niezauważalnym, dlatego mają dobrze rozwiniętą technologię maskowania. Wykorzystują tą przewagę do pozyskiwania technologii od innych ras;

B'omar - do nich należy obszar przestrzeni na którym rozbił się U.S.S "Raven" z Magnusem, Erin i Anniką Hansen, po ataku Borga. Zdolni do podróży warp, z dobrze rozwiniętą infrastrukturą;

Botha - rasa telepatów, owiana złą sławą - wiele statków przemierzających ich terytorium wyparowało bez śladu. Tajemnicze zniknięcia są wynikiem telepatycznych ataków na członków załogi - Bothanie wykorzystują przeciwko swoim ofiarom ich najbardziej ukryte lęki oraz pragnienia i gdy ofiara ulegnie złudzeniom stoi w bezruchu jak wryta w ziemię;

Briori - uznani za wymarłych. W 1937 roku porwali z Ziemi ponad 300-tu ludzi i przenieśli ich do Kwadrantu Delta, gdzie porwani wykonywali niewolniczą pracę. Udany bunt doprowadził do zniszczenia okrętów Briori, a potomkowie niewolników założyli na obcej planecie nową osadę ludzi, korzystającą z pozostałej technologii Briori;

Brunali- z tego ludu wywodzi się "syn" Siedem - Icheb. Ich planeta mieści się zaraz przy wylocie jednego z tuneli transwarp Borga, dlatego bardzo często padają ofiarą ataków Wspólnoty. Prawie zawsze dzieje się to, gdy Brunali udaje się w pewnym stopniu odbudować ich społeczeństwo ze zniszczeń, wywołanych poprzednim atakiem. Prawdziwi rodzice Icheba wprowadzili do DNA syna modyfikację, która powodowała, że jego ciało produkowało patogen, który miał zarazić znaczną część Kolektywu(jak widać nie tylko gatunek 6339 wybrał taki podstępny sposób walki) i zapewnić upragniony spokój rasie Brunali. Właśnie to było powodem awarii na sześcianie, który zasymilował Icheba, a Wspólnota odcięła się od członów będących na tym okręcie, bo uznała je za "niegodne reasymilacji";

C

Caatati - kolejny zasymilowany przez Borga gatunek. Niestety mieli mniej szczęścia niż inni - na kilkunastu przeludnionych jednostkach podróżują wygłodzeni bez zapasów, czy jakichkolwiek odnawialnych źródeł energii. Sprawa się komplikuje, gdy ich przywódca zauważa Siedem w drużynie - Caatati konfiskują rdzeń warp Voyagera, wyrzucony po nieudanej próbie wejścia w transwarp(jeżeli Voyager by tego nie zrobił to nie zostałyby z niego nawet atomy) i nie chcą go oddać(nawet mimo tego, że załoga hojnie obdarzyła ich swoimi zapasami). Dopiero gdy Siedem(reprezentująca teraz całą Wspólnotę) udostępnia Caatati źródło odnawialnej energii, obcy oddają rdzeń załodze;

Cravics - rasa dawno wymarła. Prowadziła wojnę z Pralorami i stworzyła armię samowystarczalnych robotów, zaprogramowanych na zwycięstwo. Praloranie zbudowali z kolei swoje maszyny i zaprogramowali je podobnie do Cravicsów. W końcu obie zwaśnione rasy zawarły rozejm, ale roboty nadal ze sobą walczyły i próby ich powstrzymania zakończyły się eksterminacją zarówno Praloran jak i Cravicsów. Jednakże konstruktorzy przewidzieli taki scenariusz i budując maszyny, nadawali ważnej dla ich funkcjonowania jednostce indywidualne kody energii, co uniemożliwiło robotom budowanie nowych jednostek. Roboty Plaroran porwały porucznik Torres i zmusiły do zbudowania prototypu, który pozwoliłby na budowę nowych jednostek i pokonanie w krótkim czasie robotów Cravicsów, ale ostatecznie prototyp został zniszczony;

D

Devore - uznają telepatów za zagrożenie i umieszczają ich w specjalnych obozach odosobnienia. Kontrolują każdy statek, który wkracza na ich terytorium, zresztą po całym sektorze są rozstawione ich sieci czujników. Jedyną drogą ucieczki dla telepatów jest dotarcie do tunelu podprzestrzennego, który pojawia się w różnych punktach przestrzeni, która należy do Devore;

Drayanie - charakterystyczną cechą dla nich jest odwrotny bieg ich życia - osoby nowonarodzone i młode wyglądają jak normalni dorośli, natomiast osoby w podeszłym wieku mają zewnętrzny wygląd dzieci. W swoja ostatnią podróż seniorzy udają się na księżyc, gdzie znajduje się grota, w której według podań Drayan ich cywilizacja wzięła swój początek;

E

Enaranie - przyjazny gatunek telepatów, który jednak ma wśród swoich kart historii również tą czarną. Niegdyś na ich świecie doszło do masowych mordów, kiedy to u progu dynamicznego rozwoju pojawiła się grupa sceptyków, nieakceptujących darów szybko rozwijającej się technologii. Odpowiedzialnym za masakrę był wysoki rangą dostojnik wojskowy i ojciec jednej z Enarianek, która gościła na pokładzie Voyagera. Przekazała swoje wspomnienia porucznik Torres(a ta pozostałej grupie Enarian), aby pamięć o tamtych wydarzeniach nie uległa zatraceniu;

Etaniannie - używają wymyślnej technologii, do generowania naturalnych katastrof na przeróżnych planetach, zmuszając w ten sposób ich mieszkańców do opuszczenia ojczyzny. Tą drogą bez walki, Enanianie mogą przejmować dla siebie planety wraz z ich bogactwami naturalnymi i pozostawioną technologią. Jedną z ras którą napadli był lud Nezu, których świat zaczęły nawiedzać deszcze meteorytów;

H

Haakonianie - prowadzili kiedyś wojnę z Talaxianami, którą wygrali po użyciu broni zwanej Kaskadą Metrionową. Broń spowodowała rozbicie na atomy tysięcy Talaxian mieszkających na księżycu Rinax, natomiast ci którzy wrócili po ataku by szukać ocalałych, zatruli się promieniowaniem i umierali potem na chorobę popromienną, zwaną Metremią. Również sam twórca Kaskady doktor Mabor Jetrel cierpiał na to schorzenie, a całe swoje życie po zwycięstwie poświecił na odczynienie zła wywołanego przez broń. Z pomocą Voyagera mógł przystąpić do pierwszej próby - niestety zakończyła się fiaskiem, a na drugą doktorowi Jetrel nie starczyło już czasu;

Łowcy Ramura kontra Voyager


Hazari - rasa najemników, wyspecjalizowana w ściganiu pojazdów obcych - za odpowiednią cenę są w stanie ścigać każdego. Zawsze pracują w dużych grupach;

I

Ilari - zdolni po podróży kosmicznych, cywilizacja na wysokim poziomie technologicznym, rządy sprawuje autarcha, odpowiednik króla. Przed dwustu laty ten lud był ciemiężony przez autarchę Tierana, póki nie został obalony. Stracono go, ale zdołał przeżyć ponieważ dzięki specjalnym przekaźnikom zaimplementowanym w ciało. Zdołał przenieść swoją jaźń do innej postaci i tą drogą, zmieniając nosicieli, przeżył dwieście lat i powrócił na Ilari by odzyskać swój urząd. K

Kobali - wyróżniają się tym, że się nie rozmnażają w dosłownym tego słowa znaczeniu. Gdy napotykają ciało umarłych istot innych gatunków, genetycznie zmieniają je w osobników Kobali i przywracają do życia. Miedzy innymi tak do życia wróciła członkini załogi Voyagera;
Komar - istoty będące energią bioneurologiczną, mogą swobodnie wnikać w ciała innych istot i przejmować nad nimi kontrolę. Zamieszkują obłok ciemnej materii, do którego zwabiają załogi różnych okrętów i absorbują cała energię umysłową(bioneurologiczną) swoich ofiar;

Kradin - prowadzą długą wojnę ze swoimi nemezis - Vori. Pomimo szpetnego wyglądu są przyjaźni, w przeciwieństwie do Vori, którzy nie wahają się wykorzystać wszelkich środków by odnieść zwycięstwo. Między innymi dlatego poddali praniu mózgu znalezionego po awaryjnym lądowaniu Chakotaya, by walczył po ich stronie;

Kraylor - znajdują się w konflikcie z Annari. Ich planeta jest chroniona systemem tarcz, ale Annari atakują ich okręty(w tym zaopatrzeniowe) i w kwestii siły ognia to właśnie Annari są górą. Jedyną szansą dla Kraylorów jest dotarcie do ich macierzystego świata prototypowym statkiem z urządzeniem maskującym, które przechyli szale na ich korzyść - w całą sprawę zostaje zamieszany Voyager;

M

Maloni - śmiało można określić ich mianem kosmicznych śmieciarzy, jako że produkują duże ilości radioaktywnych odpadów, a potem pozbywają się tego gdzie popadnie. Pierwszy raz Voyager spotkał ich, gdy doszło do rozerwania przestrzeni i właśnie w ową dziurę Maloni wrzucali odpady, świadomie zatruwając mieszkających w dziurze obcych. Podczas kolejnej konfrontacji zbudowali, podobnie jak załoga Voyagera, zaawansowany prom zdolny znieść ogromne ciśnienia gazowych gigantów(taki prom Voyagera to Delta Flyer);

Moneanie - ich planeta to w rzeczywistości ocean. Mieszkają pod powierzchnią wody, żyjąc z upraw podwodnej roślinności oraz górnictwa - pozyskują tlen dla swoich statków. Ów ocean był kiedyś częścią lądu który zamieszkiwała bardziej zaawansowana technologicznie rasa, a teraz grozi mu utrata spójności w ciągu pięciu lat. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest właśnie pozyskiwanie tlenu;

Marianie - telepaci, niezwykle sympatyczni. Mają opinie społeczeństwa, które całkowicie wyeliminowało przestępczą działalność, co oczywiście nie jest tak do końca prawdą. Na planecie Marian odczuwanie takich emocji jak: złość, gniew, chęć zemsty jest nielegalne, a osobnik z takimi skłonnościami zostaje "wysterylizowany" z nich. Z tego powodu istnieje w ich społeczeństwie podziemie, handlujące negatywnymi myślami i emocjami;

N

Nasari - są w stanie wojny z Taresianami. Ponieważ planetę Taresian chroni tarcza, to jedyną metodą walki jest uniemożliwienie taresiańskim mężczyznom powrotu do domu. Dla przypomnienia - 90% Taresian to kobiety;

Nygeranie i Benkaranie - system sądownictwa Nygerian jest dość dyskryminacyjny. Za zabójstwo osobie wywodzącej się z biednej rodziny grozi kara śmierci, natomiast bardziej zamożni i wpływowi mogą uregulować sprawę z rodziną denata, płacąc odpowiednią sumę pieniędzy. Wszystko tłumaczy zasada "na korzyść ofiary", co w praktyce oznacza, że krewni zasądzają karę. W przypadku Benkarian wygląda to jeszcze gorzej - wystarczy być po prostu w pobliżu miejsca morderstwa, by zostać o jego dokonanie oskarżonym i straconym, a to ze względu na powszechne przekonanie, że rasa Benkarian to urodzeni kryminaliści;

Oto do czego prowadzi zabawa fajerwerkami


Nyrianie - posiadają transporter bardzo dalekiego zasięgu, działający w promieniu kilku lat świetlnych. Taki zasięg ogranicza przepustowość do jednej osoby na raz. Używają go do podmiany załogi przelatujących statków, przejmując okręty praktycznie bez walki. Przejęte pojazdy są wykorzystywane podczas wojen z innymi gatunkami - w ten sposób Nyrianie mają do dyspozycji praktycznie od zaraz gotowe do walki jednostki. Wzięty do niewoli obcy personel jest przetrzymywany w dość luksusowych pomieszczeniach więziennych, które imitują naturalne środowisko konkretnych ras. Nyrianie są bardzo wrażliwi na zimno;

Q

Quarren - gdy brakuje im rąk do pracy w różnych instytucjach, porywają załogi obcych okrętów, poddają praniu mózgu czyszcząc im pamięć i zatrudniają tam, gdzie brak pracowników jest najbardziej odczuwalny. Zdarza się, że niektórzy z pracujących maja krótkie przebłyski pamięci, wtedy są izolowani i pod pozorem okresowych badań stanu zdrowia, poddaje się ponownemu zerowaniu pamięci. Rodzinną planetę chroni silne pole, statki są dobrze uzbrojone i zdolne do podróży warp;

R

Rakosanie - zdolni do podróży kosmicznych, ale są cywilizacją pre-warp. Ich planeta stała się celem ataku kardasjańskiego pocisku, który Opiekun przeniósł do Kwadrantu Delta. Pierwotnie broń miała uderzyć na kardasjańską kolonię w Kwadrancie Alfa, ale wskutek awarii układów logicznych pocisk objął rodzinną planetę Rakosan za cel, ponieważ była bardzo podobna do kardasjańskiej kolonii;

Ramura - niezwykle zamknięta społeczność unikająca kontaktów z obcymi. Nierzadko zdarzają się próby ucieczki zmęczonych ciągłą izolacją Ramuran, często skrywających się na pokładach napotykanych okrętów - za zbiegami są wysyłani łowcy. Ramura dysponują bardzo zaawansowaną technologią maskującą, a ich ciała produkują feromony blokujące pamięć długotrwałą u innych gatunków, dlatego wspomnienia o Ramuranach utrzymują się w pamięci tylko kilka godzin. Po schwytaniu zbiega łowcy wprowadzają do komputerów obcych okrętów wirusa, zacierającego wszelkie ślady spotkania;

Sikaris czyli planeta-raj


R'Kall - cywilizacja warp, w swej zachłanności podobna do Ferengów. Zazwyczaj dostają się do ważnych układów obcych statków by przejąć nad nimi kontrolę, po czym rabują co się da by sprzedać potem łupy za jak najwyższą cenę. W przypadku Voyagera próbowali dwa razy;

S

Sakari - przed osiemdziesięciu laty zaatakowani przez Borga, zeszli głęboko pod powierzchnię i rozwinęli technologię maskującą. Nie utrzymują żadnych kontaktów z obcymi, mimo że ich planeta ma bogate złoża galicytu, który ma ogromne znaczenie w podróżach warp

Sikarianie - w sporej części Kwadrantu Delta znani ze swej niekończącej się gościnności i dobroci. Bardzo rozwinięta cywilizacja zarówno kulturalnie jak i technologicznie. Najbardziej imponującą technologią jest matryca trajekcji. Wykorzystując dziury neutrinowe nagina przestrzeń i w jednej chwili można przebyć 40 000 lat świetlnych;

Srivanie - prowadzą zakrojone na szeroką skale eksperymenty medyczne, które prowadzą na innych rasach. Pozostają w ukryciu, stosując urządzenia zmiennofazowe do maskowania swojej obecności. Niekiedy badania przyjmują bardzo drastyczne formy, włącznie ze zgonami obiektów badań. Wszelkie próby buntu królików doświadczalnych są prawie natychmiast udaremnianie - w ekstremalnych przypadkach cała załoga zostaje zabita. Uzyskane wyniki służą do ratowania zdrowia przedstawicielom własnej rasy.

T

Tak Tak - zdolni do podróży warp, posługują się kombinacją prymitywnego języka mówionego oraz gestów i ruchów ciała(powiedz tylko TAK TAK :P);

Trabe - kiedyś wspólnie z Kazonami żyli na jednej planecie, przez lata gnębiąc ich. Po udanym buncie role się odmieniły i to Trabe są teraz kosmicznymi wyrzutkami i tułaczami. Technologicznie na tym samym poziomie co Kazoni - większość wyposażenia, które mają to to co zdążyli zabrać, zanim Kazoni wygnali ich z ojczystej planety;

Turei & Vaadwaur - Turei sprawują kontrolę nad systemem podprzestrzennych korytarzy stworzonych przez Vaadwaur przed ponad pięcioma wiekami. Vaadwaur i Turei walczyli ze sobą w tym czasie i ostatecznie to Turei zwyciężyli, doszczętnie niszcząc wszystko na powierzchni ojczyzny Vaadwaur. Spora grupa Vaadwaur przeżyła w podziemnych komorach stazy ponad pięćset lat, także duża część ukrytych pod powierzchnia statków bojowych ocalała. Obudzeni przez załogę Voyagera próbowali przejąć statek, ale ostatecznie zmuszeni do odwrotu na dobre oddali tunele pod kontrolę Turei;

V

Varro - zdolni do warp, często podróżują na tak zwanych "pokoleniowych" statkach. Charakterystyczną dla nich cechą jest chemiczna więź między kochankami, która ujawnia się jako skórna luminescencja i jest nazywana "wspólnym sercem". Im dłużej kochankowie będą przebywać ze sobą, tym trudniej będzie im się rozstać;

Vhnori - lud przywiązujący ogromną wagę do rytuału pogrzebowego i głęboko wierzący w życie pośmiertne. Często osoby chore albo będące po wypadkach decydują się na przejście do "wyższej emanacji" lub po prostu lepszego życia. Przystępujący do tej ceremonii owijają się w ceremonialne bandaże i są składani w sarkofagu, po czym uśmiercani a następnie ich ciało znika, a to dlatego że sarkofag(zwany cenotafem) działa w obrębie niewielkiego tunelu podprzestrzennego. W rzeczywistości(o czym Vhnori nie wiedzą) ciała zmarłych trafiają na odległą asteroidę i tam rozkładają się.

Na tym kończymy przegląd ras zamieszkujących Kwadrant Delta. Spis jest prawie kompletny - pominięta została rasa Mokra oraz kilka innych, które nigdy nie otrzymały nazwy, a informacje o nich są szczątkowe - w sumie liczba zamyka się w granicach sześciu-siedmiu. Zgodnie z wcześniej danym słowem dziś odchodzimy od serii Voyager, a za miesiąc zajmiemy się The Next Generation, przez wielu fanów(choć oczywiście nie wszystkich) uznawana za najlepszą ze wszystkich. Możliwe, że w następnym wydaniu Star Treka pojawią się jeszcze uzupełnienia do serialu DS9, jako że zamierzam dokładnie przejrzeć dwa numery, które poświęciliśmy Deep Space Nine.

Przypominam, że wszelkie uwagi i pomysły można zgłaszać na mój mail oraz na forum Sikretii. Do zobaczenia za miesiąc. In darkness there is strength.


37     Poprzednia strona Spis treści Nastepna strona     : Kwadrat Delta